Stanowisko nr 2 w Bardzie identyfikowane jest z podgrodziem kasztelanii. Jego zasięg miał odpowiadać terenowi historycznej zabudowy późniejszego miasteczka należącego do klasztoru w Kamieńcu. Na podstawie odkrytych materiałów archeologicznych postawiono tezę, że znajdował się tu gród z okresu przedpiastowskiego datowany na IX/X w. Na jego miejscu miało się rozwinąć w XI-XII wieku podgrodzie warowni kasztelańskiej (por. st. 1).
| Lokalizacja | woj. dolnośląskie, pow. jaworski, gm. Bardo |
|---|---|
| Współrzędne | 50.5043008 N, 16.7373452 E |
| Obszar AZP | 93-26 |
| Chronologia | wczesne średniowiecze, pełne średniowiecze |
| Autorzy | Artur Boguszewicz |
| Data udostępnienia | 15.05.2024 |
Jak cytować?
Zdjęcia, ryciny, ilustracje, plany, przekroje, etc. – jak w podpisach
Opis
Przynależność administracyjna
- prowincja śląska, księstwo śląskie, od 1247 księstwo wrocławskie, od 1291 księstwo fürstenberskie, od 1321 księstwo ziębickie, do 1741 w obrębie dystryktu ząbkowickiego (Weichbild Frankenstein); 1741-1945 powiat ząbkowicki (Landkreis Frankenstein)
- historyczne nazwy miejscowości: nazwy miejscowości odnoszące się do terenu podgrodzia: 1189 – eclesia in Bardou/villa Berdov, 1203 – ecclesia (sancte Marie) in Bardo, 1210 – capela de Bard, 1290 – eclesia de Bardo, 1290 – Warda, 1301 – Wartha, 1945 – Bardo
Kontekst przestrzenny, rozplanowanie, stan zachowania obiektu
Jako stanowisko nr 2 identyfikowane jest podgrodzie kasztelanii w Bardzie. Jego zasięg miał odpowiadać terenowi historycznej zabudowy późniejszego miasteczka należącego do klasztoru w Kamieńcu. Ślady intensywnego osadnictwa wczesnośredniowiecznego w postaci licznych obiektów zagłębionych w podłoże odkryto w wykopie liniowym biegnącym wzdłuż ul. Głównej na odcinku około 150 m na wschód od kościoła pw. Nawiedzenia NMP w kierunku mostu na Nysie Kłodzkiej. Ślady osadnictwa identyfikowanego z podgrodziem odkryto także na południe od centrum miasteczka i linii kolejowej na wyniesieniu w zakolu Nysy Kłodzkiej. Założenie to miałoby zarys nieregularnego owalu osiągając szerokość około 250 m po linii wschód-zachód i długość około 350 m po linii północ-południe. Od strony wschodniej naturalną granicę założenia tworzyłby parów schodzący ze wzgórza Różańcowego w kierunku koryta Nysy Kłodzkiej. Na podstawie materiałów archeologicznych odkrytych w zakolu rzeki na południe od linii kolejowej postawiono tezę, że znajdował się tu gród z okresu przedpiastowskiego datowany na IX/X w. Na jego miejscu miało się rozwinąć w XI-XII wieku podgrodzie warowni kasztelańskiej (por. st. 1).
Dzieje własności dóbr ziemskich i obiektu na podstawie przyczynków źródłowych
- 1189 – biskup Żyrosław nadał joannitom tutejszy kościół wraz z uposażeniem i dziesięciną z trzech pobliskich wsi (SUb. I, nr 57).
- 1203 – nadanie to zatwierdził biskup Cyprian w 1203 roku oraz w tymże roku papież Innocenty III, wspominając wezwanie maryjne świątyni (SUB I, 89-90).
- 1210 – biskup Wawrzyniec przekazał świątynię (tu wspomnianą jako kaplica) kanonikom regularnym z Kamieńca, co mogło nastąpić w wyniku zamiany między zakonami (SUb. I, 122).
- 1290 – ecclesia de Bardo (SUb. V, nr 445).
- 1301 – Bolko I sprzedaje swoje posiadłości na terenie Barda opatowi klasztoru kamienieckiego i zezwala na budowę w tym miejscu sześciu kramów (RS IV, 2629). Moment ten miał zapoczątkować proces rozwoju lokalnego ośrodka miejskiego należącego do mnichów kamienieckich.
Stan badań
Bardo cieszy się zainteresowaniem badaczy w zasadzie od momentu zaistnienia jako miejsce pielgrzymkowe do cudownej figurki Matki Boskiej Bardeckiej, czego przykładem jest wydane w 1655 roku słynne dzieło Bohuslava Balbina „Diva Wartensis, seu Origines et miracula Magnae Dei, hominumque Matris Mariae…” Zarówno w tym wypadku, jak i w publikacjach kolejnych badaczy, jak choćby Augusta Zimmermanna, doniesienia związane z kultem maryjnym przeplatają się z informacjami dotyczącymi historii ośrodka kasztelańskiego i losów funkcjonującej tu warowni (Zimmermann, IV, 1785, s. 144-147). Ten nurt badań w zasadzie ma swą kontynuację po chwilę obecną przede wszystkim wśród historyków sztuki, których zainteresowania ogniskują się wokół zagadnień związanych z działalnością artystyczną towarzyszącą rozwojowi ośrodka pielgrzymkowego w Bardzie (Chrzanowski, 1980; Kozieł, 2011).
Odrębny nurt stanowią zainteresowania reliktami grodu kasztelańskiego w Bardzie. Pomijając publikacje o charakterze krajoznawczym, charakterystyczne zwłaszcza w XIX wieku, głębsza refleksja nad reliktami wczesnośredniowiecznych założeń obronnych i rozwojem organizacji kasztelańskiej nastąpiła w okresie międzywojennym. Należy odnotować dokonania archeologów Maxa Hellmicha (1930, s. 39; 1933, s. 78-79) i Fritza Geschwendta (1941, s. 20-21), a także historyków Stanisława Arnolda (1927) i Hermanna Uhtenwoldta (1938). Po 1945 badania archeologiczne o ograniczonej skali prowadził Andrzej Gałuszka w latach 1951-1952 i Jerzy Lodowski w latach 1959, 1962, a ich wyniki wykorzystano w publikacjach o charakterze sprawozdawczym i przeglądowym (Lodowski, 1964, s. 254-259; Kaletynowie, Lodowski, 1968, s. 29-31). Prace badawcze na grodzie bardeckim o znacznym zakresie przeprowadzono w latach 1982-1986 pod kierunkiem Jerzego Romanowa. Ich wyniki nie doczekały się publikacji i zostały jedynie skrótowo przedstawione w maszynopisie jako sprawozdanie konserwatorskie (Romanow, 1986). Kolejne badania archeologiczne na grodzie w Bardzie przeprowadzono w 1991 roku pod kierunkiem Tomasza Płonki. Pomimo niewielkiej powierzchni wykopu, pozyskane materiały archeologiczne są jak dotąd najskrupulatniej opracowane i opublikowane (Markiewicz, 1993, s. 259-274; Rodak, 2010). Podsumowanie stanu badań nad grodem w Bardzie na początku XXI wieku i jego funkcji w ramach organizacji kasztelańskiej dokonane zostało przez Artura Boguszewicza (2010, s. 45-64, s. 191-192) i Sylwię Rodak (2017).
Historia budowlana
Prócz lakonicznych informacji o zagłębionych w podłoże obiektach archeologicznych w przebiegu ulicy Głównej oraz w zakolu Nysy na południe od linii kolejowej brak danych o charakterze i fazach rozwoju osadnictwa na podgrodziu. Można jedynie założyć, że świątynia przekazana joannitom, później przejęta przez augustianów, a następnie cystersów, znajdowała się tam, gdzie obecnie kościół parafialny. Wskazuje na to miedzioryt Wolfganga Kiliana wykonany na podstawie rysunku Christiana Vettera z około połowy XVII wieku, który sto lat później odtworzył także F. B. Werner. Przedstawia on zwartą zabudowę ciągnącą się wzdłuż południowej pierzei ulicy Głównej do miejsca, gdzie dawniej, jak i obecnie znajduje się kościół parafialny. Uwagę widza przykuwa jednak fakt, że wyobrażono tu nie jedną, lecz dwie świątynie stykające się dłuższymi ścianami. Jedna z nich jest w stanie nienaruszonym opisana jako „kościół niemiecki” (die Deutsche Kirche), druga natomiast jest poważnie zniszczona i opisana w legendzie jako kościół „czeski” (Die alte ruinierte Bohmische Kirche). Według późnej tradycji miał on być spalony w 1494 roku, względnie w 1525, w trakcie wielkiego pożaru miasteczka. Nie rozstrzygając tej kwestii można bez większego ryzyka założyć, że również w tym miejscu znajdował się kościół przekazany w 1189 joannitom. Zapewne też towarzyszył mu obejmujący szerszy areał podgrodzia dwór użytkowany przez sprawujących pieczę nad świątynią zakonników.
Charakterystyka wartości kulturowych
Ciągłość osadnictwa w Bardzie mogąca sięgać okresu przedpiastowskiego i dowodnie trwająca od XI wieku nieprzerwanie do dzisiaj jest wyjątkowym zjawiskiem nie tylko na Śląsku. Ochrona dziedzictwa kulturowego w obrębie historycznego centrum miejscowości stanowi szczególne wyzwanie ze względu na fakt jego funkcjonowania jako żywego organizmu miejskiego.
Ilustracje
Ilustracje





Literatura
Terytoria plemienne w ustroju administracyjnym Polski piastowskiej w XII-XIII w. Book
Kraków, 1927.
Diva Wartensis, seu Origines et miracvla Magnae Dei, hominumqve Matris Mariae, quae à tot retro saeculis Wartae in limitibus Silesiae… Collection
Pragae, 1655.
Die vorgeschichtlichen Rundwälle im östlichen Deutschland Book
Berlin, 1888.
Wegweiser durch des Sudeten-Gebirge Book
Breslau, 1828.
Corona Silesiae: zamki Piastów fürstenberskich na południowym pograniczu księstwa jaworskiego, świdnickiego i ziębickiego do połowy XIV wieku Book
2010.
Bardo Book
Wrocław − Warszawa − Kraków – Gdańsk, 1980.
Chronica Bohemorum Collection
Berlin, 1923.
Wie die Kastellanei Wartha entdeckt wurde Journal Article
In: Altschlesische Blätter, pp. 20-21, 1941.
Schlesische Kastellaneien Journal Article
In: Altschlesische Blätter, pp. 49-52, 1930.
Die Erforschung der Wehranlagen Journal Article
In: Unsere Heimat, vol. 6, pp. 41, 1930.
Burg und Kastellanei Bardo Journal Article
In: Altschlesische Blätter, pp. 78-79, 1933.
Grodziska wczesnośredniowieczne województwa wrocławskiego Book
Wrocław, 1968.
Bardo – skarby sztuki Book
Legnica, 2011.
Die Kastellaneien am Schlesischen Gebirgsrande Journal Article
In: Altschlesische Blätter, pp. 98-103, 1936.
Z badań Barda Śląskiego w 1962 r. Journal Article
In: Sprawozdania Archeologiczne, vol. 16, pp. 254-259, 1964.
Wyniki prac sondażowych na wczesnośredniowiecznym grodzisku kasztelańskim w Bardzie, stanowisko 1, woj. wałbrzyskie Journal Article
In: Śląskie Sprawozdania Archeologiczne, vol. 34, pp. 259-273, 1993.
Vaterländische Bilder, in einer Geschichte und Beschreibung der alten Burgfesten und Ritterschlösser Schlesiens Book
Glogau, 1837.
Ceramika naczyniowa z grodziska kasztelańskiego w Bardzie, pow. ząbkowicki, stanowisko 1 Journal Article
In: Silesia Antiqua, vol. 46, pp. 103-119, 2010.
Podstawy datowania grodów z końca X – początku XIII wieku na Dolnym Śląsku Book
Wrocław, 2017.
Bardo. Zespół grodowy. Badania archeologiczne 1982-1985 Technical Report
PP PKZ Wrocław 1986, (maszynopis w archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków we Wrocławiu, Delegatura w Wałbrzychu, Nr 1008 A).
Die alten Heidenschanzen Deutschlands (mit specialler Beschreibung des Oberlausitzer Schanzensystems) Book
Dresden, 1869.
Wartha Book
Schweidnitz, 1922.
SUb I = Schlesisches Urkundenbuch. Bd. I: 971-1230 Collection
Köln, 1963.
SUb II = Schlesisches Urkundenbuch. Bd. II: 1231-1250 Collection
Köln-Graz-Wien, 1977.
SUb III = Schlesisches Urkundenbuch. Bd. III: 1251-1266 Collection
Köln, 1984.
SUb V = Schlesisches Urkundenbuch. Bd. V: 1282-1290 Collection
Köln-Weimar-Wien, 1993.
SUb VI = Schlesisches Urkundenbuch. Bd. VI: 1291-1300 Collection
Köln, 1998.
SUb IV = Schlesisches Urkundenbuch. Bd. IV: 1267-1281 Collection
Köln-Weimar-Wien, 1988.
Beiträge zur Beschreibung Schlesien, Bd. IV Collection
1785.
Die Burgverfassung in der Vorgeschichte und Geschichte Schlesiens Book
Breslau, 1938.
Schlesische Heidenschanzen und die Handelstrassen der Alten Book
Grottkau, 1890.
Bardo Book Chapter
In: SSS, vol. 1, pp. 87-88, Wrocław – Warszawa – Kraków, 1961.








